Bağlantıları atla

Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz

Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz Hakkında 

18 Nisan 2022 tarihinde fiyat bilgisi içeren reklamlar ile indirimli satış reklamları ve ticari uygulamalar hakkında reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları satıcı, sağlayıcı, aracı hizmet sağlayıcılar ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlara yol göstermek amacıyla Reklam Kurulu’nun 2022/1 numaralı ilke kararı olarak kabul edilen Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği” kapsamında hazırlanan “Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar İle İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz” (“Kılavuz”) kapsamındaki önemli ilke ve kurallar aşağıda dikkatinize sunulur;

  1. Temel İlkeler: Kılavuz uyarınca, fiyat bilgisi ve indirim içeren reklam süreçleri ile ilgili olarak aşağıdaki kuralların uygulanması gerekmektedir;
    1. Tüketicinin ödemesi gereken tüm teslimat ve posta ücretlerinin fiyat ile gösterilmesi esastır. Bu ücretlerin önceden hesaplanması mümkün değil ise “teslimat ücretleri geçerlidir ve varış yerine göre değişebilir” vb. ifadeler ile tüketicilere belirtilmelidir.
    2. Tüketici onayı alınmaksızın ek ücrete tabi seçenekler kendiliğinden seçili olarak sunulmamalıdır.
    3. Mağaza veya belirli bir kategorideki tüm ürün ve hizmetler için geçerli olmadıkça “net” “tümü” “her şey” gibi ifadeler indirim reklamlarında kullanılmamalıdır. Belirli ürün/hizmet grupları için indirim uygulanacak ise “kış sezonu ürünleri” “mavi noktalı ürünler” gibi tüketiciyi aydınlatıcı ibareler kullanılmalı. Ek olarak indirimli ürün/hizmet reklamlarında “…e varan” “…den itibaren” şeklindeki ibareler, okunabilir büyülükte yer almalıdır.
    4. Tüketicinin ani karar vermesini sağlamak amacıyla bir ürün/hizmetin, indirimli veya normal şekilde gerçeğe aykırı biçimde sadece çok kısıtlı bir zaman içerisinde belirli şartlar altında sunulacağı belirtilemez.
  2. Fiyat Bilgisinin Gösterimine İlişkin Kurallar: Kılavuz uyarınca, fiyat bilgisi gösterilirken aşağıdaki kurallar esas alınmalıdır;
    1. Tüketiciye tüm vergiler dahil toplam satış fiyatı ile varsa ürün/hizmetin tesliminden doğan ve tüketici tarafından ödenmesi gereken giderlerin tutarı sunulmalıdır. Bu kral çerçevesinde taksitli tutar söz konusu ise taksit sayısı ile taksitli fiyat da açıkça belirtilmelidir.
    2. Fiyatın geçerliliği ile ilgili bir stok veya süre sınırı söz konusu ise süre ve stok sayısı açıkça belirtilmelidir.
    3. Kişiselleştirilmiş fiyat söz konusu ise güncel satış fiyatı ile kişiselleştirilmiş fiyatlar aynı alanda gösterilmelidir.
  3. İndirimli Fiyat Bilgisinin Gösterimine İlişkin Kurallar: Kılavuz uyarınca, indirimli fiyat bilgisi gösterilirken aşağıdaki kurallar esas alınmalıdır;
    1. İndirime konu reklamlarda; indirimden önceki fiyat, indirimli satışın başlangıç ve bitiş tarihi ile stok sınırı söz konusu ise stok miktarı açıkça belirtilmelidir.
    2. İndirimden önceki satış fiyatının tespitinde; indirimin uygulandığı tarihten önceki 30 gün içinde uygulanan en düşük fiyat esas alınmalıdır. Ancak bu kapsamda son 30 gün içerisindeki en düşük satış fiyatının ne kadarlık bir süre uygulandığının belirtilmesine ilişkin bir zorunluluk söz konusu değildir. Fiyat indiriminin ilan edilmeden 30 günden daha kısa süre önce satışa sunulan ürün/hizmetler için indirim ilan öncesindeki en düşük fiyat esas alınmalıdır.
      1. Örnek: 1 Mart 2022’de 100 TL olan bir mont, 5-8 Mart 2022 arasında %50 indirim ile 50 TL’ye satılıyor. 8-15 Mart 2022 tarihleri arasında 100 TL olan mont 15 Mart 2022 itibari ile 40 TL’den satışa sunulur ise burada ilgili ürün için indirim oranı %60 değil %20 üzerinden belirtilmelidir ve üzeri çizili fiyat olarak 100 TL değil 50 TL tüketiciye gösterilmelidir.
      2. Örnek: Güncel satış fiyatı 100 TL ve son 30 gün içindeki en düşük satış fiyatı 80 TL olan bir mal için satıcının bugün “40 TL indirim” duyurusu yapmak istediği varsayıldığında bu malın indirim için referans alınan fiyatı 80 TL, indirim 40 TL, indirimli satış fiyatının 40 TL olarak duyurulması gerekmektedir. Benzer şekilde “%40 indirim” duyurusu yapmak istendiği varsayıldığında ise bu malın indirim için referans alınan fiyatı 80 TL, indirim 32 TL, indirimli satış̧ fiyatının 48 TL olarak duyurulması gerekmektedir. Diğer taraftan, bu ürünün satıcısının hiç indirim duyurusu yapmak istemediği veya üstü çizgili fiyata da yer vermek istemediği bir durumda satıcının malın satış̧ fiyatını 60 TL olarak yeniden belirleyebilmesi mümkündür. Zira ortada “indirimli fiyat reklamı” bulunmamaktadır.
    3. dev fırsatlar” “yıldızlı günler” “muhteşem cuma” “şahane kasım” “bugün tüm ürünlerde %20 indirim” gibi indirim ibareleri kullanılıyorsa, reklam kapsamındaki her biri ürün/hizmete ilişkin önceki 30 gün içinde uygulanan en düşük fiyatın belirtilmesi gerekmektedir.
  4. Farklı Satış Platformları Üzerinden Yapılan İndirimli Satışlara İlişkin Kurallar: Satışa konu ürün/hizmet, farklı satış platformları ile hizmet sağlayıcısının kendi platform ve mağazalarında farklı fiyat ve kampanyalar ile satılabilir. Buna göre son 30 gün içerisindeki en düşük satış fiyatının esas alınması gerekliliği başta olmak üzere indirimli ve normal satışlara konu fiyat gösterme zorunluluğuna ilişkin kurallar, kuralın uygulandığı ve satışı gerçekleştirilen ilgili platform özelinde geçerli olacaktır. Ek olarak satıcı tarafından bir e-ticaret platformunda reklamı yapılan satış fiyatları, diğer e-ticaret platformlarında uygulanacak indirimler için indirimden önceki satış fiyatı olarak esas alınamaz ve duyurulamaz.
  5. Bölge Bazlı İndirimli Satışlara İlişkin Kurallar: Türkiye içerisinde faaliyet gösteren bir tüm mağazaların tümü yerine bölgesel fiyatlandırma ve indirimli kampanya süreçleri yürütülmesi mümkündür. Bu durumda ilgili bölgeler için gerçekleştirilen reklamlarda son 30 gün içerisindeki en düşük satış fiyatlarının o bölgeye özgü esas alınması gerekmektedir.
  6. İşbu Yönetmeliğin Uygulanmadığı Durumlar: Buna göre aşağıda yer alan durumlar için yukarıda yer alan esaslar geçerli değildir;
    1. 3 al 2 öde”, “1 alana 1 bedava” “500 TL üzeri 50 TL indirim”, “ Ürüne %20 indirim”, “3 al sepette %30 indirim” gibi koşullu satışlar,
    2. En iyi/en düşük fiyat” gibi satıcı veya sağlayıcıların indirimli satış fiyatlarının karşılaştırmalarını esas alan reklamlar,
    3. Sadakat programları veya tüketicileri gelecekteki satın almalarına yönelik puan birikimine izin veren uygulamalar,
    4. Fiyat indirimini ilan etme niteliği taşımayan kişiselleştirilmiş fiyat indirimleri.

Bu durumlarda, söz konusu satışlar ile hedeflenen fiyat avantajının Yönetmeliğin diğer hükümleri acısından kanıtlanması gerekmektedir.

 

Bilgi ve değerlendirmenize sunulur.

Bu web sitesi, web deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Size en iyi web deneyimini sağlamak için çerezleri kullanıyoruz. Gizlilik politikasını buradan okuyabilirsiniz.